بخش پژوهشی مدرسه
«ن و القلم و ما یسطرون»
شکی نیست که ما در مدارس علمیه و مراکز آموزشی نیاز به 3 عنصر اساسی داریم:
1- آموزش؛ 2- تربیت؛ 3- پژوهش
هر یک از این سه عنصر، بدون دیگری ناقص و ناکارآمد است. و هر سه عنصر ارتباط تنگاتنگ در جهت پیشرفت و ترقّی علوم دارند. و جدایی و استقلال هر یک از این سه بخش، آسیب بزرگی وارد می کند. بدان معنا که اگر آموزش برای خود برنامهریزی کند و اصلاً دنبال این نباشد که تربیت و پژوهش در راستای آموزش حرکت میکند یا نه، قطعاً آموزش موفقیت چشمگیری نخواهد داشت. و برعکس...
لذا هر یک از این بخشها علاوه بر اینکه برنامههای خود را پیش میبَرَد، باید یک جنبه رصدی نیز داشته باشد. یعنی ببیند، رصد کند که بخش دیگر در همان مسیر گام برمیدارد یا نه؟ و در یک کلام میتوان گفت آموزش ما باید عین پژوهش و پژوهش ما عین آموزش باشد؛ باید تربیت ما عین پژوهش و پژوهش ما عین تربیت باشد...
عملکرد و فعالیتهای واحد پژوهش مدرسه:
همانگونه که بیان شد هماهنگی پژوهش و آموزش بسیار اهمیت داشته و باید به عینیت این دو امر منجرگردد. مدرسه علمیه کریمه اهل بیت3در این راستا از بَدو تشکیل، به استعدادیابی و پرورش روحیه پژوهشی در طلاّب مدرسه همت گمارد و به جهت جدید التأسیس بودن، از همان ابتدا، برنامهها و کارگاههایی را در چشمانداز خود لحاظ نمود تا اشتیاق پژوهش در طلاب ایجاد گردیده و طلاب را به شروع در نوشتن ترغیب نماید، تا بتواند توان پژوهشی ایشان را بارور سازد. لذا نخست به طراحی چارچوب چنین نظامی توجه نشان داد و با کمک و هدایت اتاق فکر فرهنگی مدرسه متشکل از مدیریت، معاون آموزش و معاون پژوهش و اساتید بزرگوارِ مشاوره، اخلاق و روش تحقیقِ مدرسه اقدام به طراحی و تدوین «طرح پرورش مرحله به مرحلهی پژوهشگر» نمود. و پس از تصویب برنامه پژوهشی مرکز بنا شد تا این طرح در راستای تحقق سیر مطالعاتیِ پیشنهادیِ مرکز برای کانونها و هستههای پژوهشی قرارگیرد.
برخی از این فعالیتها به صورت فهرستوار عبارتند از:
1- تشکیل کلاسهای روش تحقیق (نیمه 1 و 2 )
2- برگزاری مسابقه تدوین طرح تحقیق
3- برگزاری چندین نشست علمی- پژوهشی
4- ترغیب طلاب به شرکت در نشستها و همایشهای علمی پژوهشی خارج از مدرسه
5- جمع آوری و جذب کتب از مراکز و ارگانهای مختلف
6- تشکیل و راهاندازی کتابخانه همزمان با نصب برنامه کاوش و ایزوگیری از کتب و ...
7- تهیه بانک نرم افزاری از طریق تعامل با مراکز مختلف چون مرکز کامپیوتری نور و ...
8- تهیه سی دی های مناسب در تشکیل و راه اندازی بانک نرم افزاری و تهیه دو سیستم رایانه برای کتابخانه و دو سیستم برای استفادههای پژوهشی طلاب
9- ثبت نام و عضوگیری از طلاب علاقمند به استفاده از کتابخانه
10- تهیه لیست کتب مرکز مدیریت جهت ارجاع طلابِ علاقمند به پژوهش
11- ثبت نام از طلاب جهت شرکت در جشنوارهها و رویدادهای مهم پژوهشی در مرکز و خارج از آن چون جشنواره علامه حلی، رشد، امتداد عاشورا و ...
12- جذب و ارسال تعدادی از پژوهشهای تدوین شده توسط طلاب، جهت ارائه به جشنوارهها و مسابقاتِ پژوهشی که منجر به موفقیتهای طلاب در جشنواره امتداد عاشورا شد؛
13- ارائه آثار طلاّب به جشنواره علامه حلّی، و بانوی کرامت و ارائه 11 اثر به جشنواره رشد.
14- اجرای نمایشگاه کتاب و چندین نشست با موضوعات مختلف خصوصاً پیرامون سبک زندگی اسلامی
15- تعامل با امور فرهنگی مدرسه
این معاونت با توجه به استقبال طلاب از برنامه های پژوهش مدرسه، همچنان افقهای روشنی را در برابر طلاب مدرسه می بیند که برای رسیدن به آنها درصدد اجرای برنامههای زیر است.
1- ادامه ثبت نام جهت راهاندازی کانونهای پژوهشی و بررسی سیرهای مطالعاتی طبق منویات معاونت پژوهش مدیریت استانی.
2- ادامه بحث سلسله نشستهای سبک زندگی اسلامی تا اجرای کرسی آزاداندیشی و نهایتاً ارائه یک پژوهش مدوّن در این رابطه.
3- ثبت نام از فارغ التحصیلان، خصوصاً کادر مدرسه و معاونین، جهت تشکیل هستههای پژوهشی جدید
4- ثبت نام و عضوگیری از اساتید و تشکیل پرونده پژوهشی برای ایشان جهت شناسایی و ثبت آثار چاپ شده و در معرض چاپ برای ایشان
5- اجرای طرح آموزش و تربیت مرحله به مرحله پژوهشگر در سطوح مختلف
6- برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزش نگارش مقاله و تحقیق
7- کمک به طلاب در تدوین و ارائه به موقع تحقیقات کلاسی و پایانی.