انتخاب موضوع تحقيق :

شناسه نوشته : 16155

1394/07/07

تعداد بازدید : 411

انتخاب موضوع تحقيق :

1-  انتخاب موضوع

 
موضوع، شناسنامه پژوهش است و در واقــع موضوع، محـل تجلي مــختصــات « مفهومي» ‏، « زماني » و « مكاني » پروژه است. موضوع به لحاظ معرفت شناختي قلم، دايره‌اي را دارد كه شعاع آن در واقع ‏شعاع عمل پروژه است. اگر پژوهشي فراتر از موضوع رود و يا بدنه آن نسبت به مختصات مفهومي، زماني و مكاني ‏مندرج در آن كوچكتر باشد، اين اصل دلالت بر عدم تبعيت پروژه مفروض از قواعد روش شناختي دارد. ديوئي‏ ‏ در ‏كتاب « چگونه ما فكر مي‌كنيم » مي‌گويد : اولين مرحله تحقيق احساس وجود يك مشكـل (عنوان ويا همان متغير وابسته ) است، به اين معني كــه ‏پژوهشـگر، در كــار خويش با « مانع » يا « مشكلي » ، رو به رو گرديده است كه در حل آن ابهام يا ترديد ‏دارد » .‏

‏ انتخاب و تنظيم موضوع تحقيق، از آن دست مسائل مهمي است كه نياز به تأكيد بيشتر دارد، چون هيچ نوع ‏فعاليت تحقيقي مثبتي را نمي‌توان صورت داد مگر آنكه موضوع آن، از پيش مشخص، معين و روشن گرديده باشد. ‏با توجه به همين ملاحظات است كه انتخاب و تنظيم موضوع پژوهش را بايد بدون شتابزدگي و در نهايت تعمق ‏بررسي كرد و در نظر داشت كه قسمت اعظم وقت مورد نياز براي انجام يك تحقيق، صرف برنامه‌ريزي مراحل اوليه ‏می شود كه عبارت است از : تعيين موضوع پژوهش، تدوين مساله، تدوين فرضيه‌ها، تعيين اهداف، انتخاب روش ‏انجام پژوهش، مشخص کردن ابزار جمع آوری اطلاعات، انتخاب جامعه،جامعه نمونه و نهایتاً انتخاب نوع روش ‏آماري مناسب جهت تجزيه و تحليل يافته‌ها مي‌باشد. محقق موظف است كه در ابتداي تحقيق حوزه وسيعي را كه ‏مايل است در آن پژوهش كند، مشخص سازد.
 
 هنگامي‌كه محقق اين مرحله از انتخاب را طي نمود، موظف ‏خواهد بود كه از اين حوزه وسيع، يك موضوع ويژه را كه نهايت علاقه اوست، به عنوان موضوع تحقيق خود برگزيند، ‏به عبارت ديگر او بايد ويژه‌ترين سئوالي را كه قصد يافتن جوابش را از طريق به كار بردن روش تحقيق علمي دارد، ‏مشخص و تعريف کرده و به سادگي، كاري را كه مي‌خواهد انجام دهد، بيان نمايد.


2- تعريف و انتخاب موضوعِ مورد تحقيق : ‏


‏ تعريف موضوع : « موضوع تحقيق بايد به صورت واضح و روشن، توضيح داده شود و از نظر مختصات مفهومی، ‏مكانی و زمانی بايد داراي دامنه محدود باشد و تا آنجا كه ممكن است فقط يك مساله يا مشكل را به عنوان موضوع ‏مطرح نمايد (يعني همان تشريح مساله» .‏

‏ الف - موضوع تحقيق بايد پشتوانه نظري داشته باشد، موضوع نبايد جهت دار باشد، چه مثبت و چه منفي و نيز ‏موضوع تحقيق يك عبارت خنثي است و داراي دو ويژگي مي‌باشد. عبارت خنثي يعني سمت‌گيري و جهت‌گيري در ‏آن نباشد . ‏

‏ ب- محقق بايد ميان جنبه‌هاي عمومي و خصوصي موضوع تحقيق، تناسب معقول ايجاد كند . ‏

‏ ج - موضوع تحقيق ممکن است به صورت سئوال‌هائی طرح شود و اين سئوال‌ها، پرسش‌هايي در زمينه روابط و ‏همبستگي دو يا چند متغير باشد. البته منظور اين نيست كه موضوع به شكل « رابطه بين. ... و. .... چيست ؟ » ‏مطرح شود، بلكه پسنديده‌تر است كه به صورت يک جمله خنثی مطرح شود ‏.‏
پس از تشريح مسئله، سئوالات موضوع مورد تحقيق را مطرح می‌نمايد . ‏

د - دامنه موضوع‌هاي پژوهش در علوم انساني همانند خود علم گسترده و وسيع است و انتخاب يك موضوع ‏تحقيقي، همانند رفتارهاي ديگر تحت تأثير دو عامل به شرح ذيل مي‌باشد : (1) شخصيت ‏‏(2) محيط

و به عبارت ديگر در انتخاب هر موضوع تحقيقي حداقل دو انگيزه وجود دارد : ‏

‏         (1) آنچه كه شما مي‌خواهيد بدانيد.
         (2) آنچه كه نيازمند به دانستنش هستيد. ‏

شايد بهترين تعريف آنچه كه مي‌خواهيد بدانيد « كنجكاوي روشنفكرانه و علمي‌باشد » .
 
آنچه كه غالباً شما نيازمند به دانستنش هستيد، بيشتر با مواردي در ارتباط است كه مي‌تواند ‏مستقيماً براي بهبود در كلاس به كار رفته شود. البته اين دو انگيزه الزاماً مستقل از يكديگر نيستند، و انگيزه شما در ارتباط با مسائل ‏تحقيقي تنها يكي از عوامل مهم در شناسايي يك موضوع است. بضاعت علمي و تجربه شما نيز به اين انتخاب ‏كمك مي‌كند. ‏

هـ - مسائل و موضوعات مورد تحقيق مي‌تواند كليه نكات ناشناخته و مبهم موجود در طبيعت و در زندگي روزمره ‏انسان باشد. هر يك از موضوعاتي كه از جنبه‌اي نامشخص است و نياز به بررسي بيشتر دارد، مي‌تواند موضوع تحقيق ‏قرار گيرد. در ابتدا بايد موضوع مورد تحقيق دقيقاً تعريف گردد ( بهتر است اين تعريف را به عنوان تشريح موضوع و ‏يا مسئله بيان شود )، که اين تعريف در اين مرحله كار ساده‌اي نيست. مي‌دانيم كه تعريف هر چيز بايد « جامع و ‏مانع » باشد. « جامع يعني، شامل كليه افراد واجد شرايط باشد » و « مانع يعني، آنكه افرادي كه داراي ‏خاصيت مورد نظر نيستند، نتوانند در جامعه وارد گردند » . ‏

هر اندازه موضوع برای محقق روشن‌تر باشد، وصول ‏به اهداف مورد نظر عملي‌تر خواهد بود و بر عكس. بعضي فكر مي‌كنند كه در حين انجام تحقيق، شناخت موضوع و ‏مسئله مورد بررسي بطور تدريجي كامل مي‌گردد، در حالی که اين چنين فكري در شكل گيري يك تحقيق خوب كاري بدون ‏فايده و گمراه كننده مي‌باشد، چرا که، آنچه عملاً در پايان يك تحقيق مي‌خواهيم به دست آوريم، شناخت مسئله ‏نيست، بلكه جوابي خواهد بود كه براي مشكل مورد نظر بايد به دست آيد. البته تمام تحقيقات هميشه جنبه علت ‏يابي و پيدا كردن روابط علت و معلول را ندارند و بسياري از تحقيقات فقط توصيفي ساده هستند، که خود اين ‏موضوعات نیز، نياز به تعريف دقيق و روشن دارند . ‏

‏ 1-2 - بيان موضوع مورد تحقيق (1) ‏ ‏:
 
بعد از اينكه عنوان پژوهش انتخاب گرديد و معني‌دار بودن آن از ‏طرف گروه تحقيق يا استاد راهنما تأييد شد، محقق بايد به فكرتشريح، تنظيم سئوالات برگرفته از تشريح، مطالعه ‏مقدماتی و بيان مسئله آن به صورتي قابل پژوهش و بررسي باشد. در اين مرحله پژوهشگر تازه كار، دچار زحمت ‏خواهد بود، زيرا با اينكه موضوع تحقيق خود را به طور كلي و عمومي مي‌داند، احتمالاً از تنظيم آن بدان گونه كه ‏قابل آزمون و بررسي علمي‌باشد، عاجز است. ذيلاً دو اصل كه مي‌تواند محقق را در تنظيم و بيان علمي موضوع ‏تحقيق خود ياري دهد آمده است. ‏

‏ الف - موضوع تحقيق بايد شامل توضيح واضح و روشني از آنچه كه پژوهشگر واقعاً قصد تعيين آن را دارد، ‏باشد . ‏
‏ ب - موضوع تحقيق بايد دامنه‌اي محدود ( از نظر مفهوم، زمان و مكان ) داشته باشد و تا آنجا كه ممكن است، ‏فقط يك مسئله يا مشكل (يک متغير وابسته) را به عنوان موضوع تحقيق مطرح كند.
در اجراي دو اصل فوق، محقق ‏بايد نکاتی را رعايت کند، از جمله : محقق بايد در تلاش آن باشد كه ميان جنبه‌هاي عمومي و خصوصي موضوع ‏پژوهش، تناسب معقولي را حفظ كند.
ج - موضوع تحقيق نبايد آنقدر جزئي و ناچيز باشد كه مورد اغماض قرار گيرد،
 
 
راهکارهای انتخاب یک موضوع تحقیق مناسب
 
‏1- 1-2- براي بوجود آوردن يك موضوع تحقيق مناسب بايد شرايط سه گانه ذيل مورد ‏عمل قرار گيرد : ‏

‏ الف - در موضوع تحقيق بايد، اولاً متغير‌هاي موثر در تحقيق مشخص و آنها را از هر نظر ( ماهيت، نقش و ... ) با ‏توجه به طبقه‌بندي و سهم نسبي هر يك از متغير‌ها بين دو يا چند متغير غالب را، تعريف و روشن نمائيم. بطور ‏مثال :‏
‏ اگر موضوع ( مسئله ) مربوط به سه متغير ‏z.y.x‏ است، بايد رابط بين اين سه عامل مثلاً به صورت ‏y = f‎‎(X,Z)‏ مشخص ‌گردد و اگر هر يك از اين متغير‌ها خود به متغير‌هاي ديگري مانند ‏uوt‏ مربوط باشد، اين روابط ‏نيز بايد به صورت ‏X = g (u,t) ‏ و ‏Z = h (u,t)‏ مشخص ‌گردد و يا حداقل نوع ارتباط آنها اگر قابل مشخص ‏شدن در اين شرايط نباشد، با توجه به سوابق قبلي در نظر گرفته شود. ‏

ب - موضوع مورد تحقيق رابايد حتي المقدور به صورتی تشريح نمود، که متغيرهای اثرگذار (مستقل) ومتغير ‏اثرپذير (وابسته) در زمان و مکان مورد نظر محدود شده باشند. مثال: بررسی تاثير متغير‌هاي ‏Z, X‏ بر متغير ‏Y‏ ‏درشهر ‏A‏ در سال 1388 .‏

‏ ج - موضوع مورد تحقيق بايد قابل بررسي و لمس باشد. اگر موضوع مورد بررسي بطور عملي قابل بررسي و ‏پي‌گيري نباشد و اندازه‌گيري و آزمايش براي آن امكان‌پذير نباشد، ارزش علـمي چنين تحقيقي بسيار ناچيز ‏خواهـد بـود، مثلاً درخصـوص مسـائل‏‏ فلسفي، ديني و الهي با وجود آنكه از نظر اجتماعي و اخلاقي اهميت فراواني ‏دارند، ولي از نظر تحقيقات علمي و با شيوه‌اي علمي به علت آنكه تكرار و آزمايش آنها غيرممكن است، نمي‌توانند ‏موضوعات جالبي باشند. بطور اساسي در يك تحقيق خوب، موضوع (مسئله) مورد بررسي بايد از كليه جوانب به طور ‏جامع و مانع تعريف شده باشد و اين تعريف بايد شامل نكاتي باشد كه برخي از مهمترين اين نكات عبارتند از : ‏

(1) تجزيه و تحليل مسئله اصلي تحقيق بايد با ذكر مسائل جزئي‌تر كه با مسئله اصلي رابطه نزديك و تنگاتنگ ‏دارند حتي‌المقدور روشن و متبلور گردد . ‏
‏ (2) واژه‌هائي كه در تعريف موضوع مورد نظر كاربرد دارد، بايد دقيقاً تعريف و روشن گردد. ‏
‏ (3) فرض يا فرضياتی که بدنبال مسئله تحقيق عنوان می گردد، بايد به طور روشن و آشکار بيان شود .‏
‏ (4) وسائل، روشها، تسهيلات و امکاناتي كه در تحقيق موضوع مورد نظر بكار خواهند رفت، بايد دقيقاً تعريف و ‏روشن گردند . ‏
‏ (5) اهميت مسأله مورد تحقيق در زندگي روزمره انسان و نتيجه عملي كاربرد آن و نيز اثراتي كه نتيجه تحقيق ‏مورد عمل محتملاً مي‌تواند به دست دهد، بايد روشن گردد . ‏
‏ (6) تحقيقات و موضوعات مورد بررسي كه به نحوي در ارتباط با موضوع مورد عمل است، بايد روشن و نتايج ‏بدست آمده از آنها در نظر گرفته شود . ‏
 
 

ويژگي موضوع تحقيق :

 
‏الف - ويژگي صوري : مفاهيم بايد كوتاه - مختصر و بدون ابهام باشند و از به كار بردن مفاهيم اضافي در آن ‏خودداري شود . ‏
‏ ب - ويژگي اجرائي :
 
(1) بررسي فردي در انتخاب موضوع موردتحقيق
(2) داشتن نظم و قابل تجزيه و ‏تحليل منطقي باشد
(3) آزمون‌پذير باشد
(4) تعميم‌پذير باشد
(5) تخصص‌طلبي
(6) دقت و صحت در ‏مشاهده
(7) ابزار اندازه‌گيري وجود داشته باشد (منطقي بودن )
(9) جسارت و شهامت
(10) اجتناب از ‏موضوع‌هايي كه بار اخلاقي و ارزشي دارند.‏

غالباً موضوع‌هاي تحقيق با كلمات « بررسي »، « تأثير»، « تعيين »، « مقايسه »، « رابطه » ، « موجب » ‏و غيره شروع مي‌شوند. ‏« گذشته »، « حال » و « آينده » موضوع مورد تحقيق را بايد مشخص كنيم، زيرا گاهي اوقات بينش آينده‌نگري ‏مشكل مي‌شود .
 
 
 ‏منابع و مراجع براي انتخاب موضوع مورد تحقيق:
 
 اولين سئوال براي ‏علاقه‌منداني كه قصد انجام يك تحقيق را دارند، اين خواهد بود كه چگونه موضوعي مناسب براي تحقيق انتخاب ‏كنند و در كجا آن را جستجو نمايند ؟ در اين مبحث، با توجه به اينكه براي انتخاب موضوع تحقيق مقررات و قوانين ‏رسمي و اصولي وجود ندارد، به توصيف بعضي از منابع و مآخذي كه در اين زمينه مفيدند، مي‌پردازيم . ‏

1-3-2 - استفاده از تجارب (1) ‏ ‏:
 
براي محقق تازه‌كار، يكي از مفيدترين منابع تهيه موضوع تحقيق، ‏تجارب شخصي او به عنوان يك عضو از نظام آموزشي يا به طور كلي عضوي از اجتماع است. اگر به عنوان مدرس با ‏دقت به اطراف خود بنگريم، ملاحظه خواهيم كرد كه دائماً در معرض اتخاذ تصميم‌هائي راجع به چگونگي تأثيرات ‏تجارب آموزشي بر رفتار دانش‌آموزان هستيم. اگر واقعاً درصدد آن باشيم كه بخواهيم تصميم‌هاي صحيح و بهتري ‏اتخاذ كنيم، لازم است به منظور روائي بيشتر فرض‌هايمان در مورد چگونگي روابط بين تجارب يادگيري و اثر آن و ‏در نتيجه تغيير حاصل در دانش‌آموزان، به تحقيقات علمي توسل جوئيم و به استناد آنها صحت يا سقم فرض‌هايمان ‏را بررسي كنيم . به عبارت ديگر، در اين صورت است كه راهها و روش‌هاي مختلفي كه ما آنها را در آموزش و ‏پرورش به كار مي‌بريم بر اساس پژوهش‌هاي علمي و عمل استوار خواهد شد و نه بر بنياد تعصبات و احساسات ‏شخصي و ذهني. ‏ بنابراين چگونگي «استفاده از تجارب» در انتخاب موضوع مورد تحقيق او، ‏كمك موثر و ارزنده‌اي مي‌باشد. ‏

2-3-2- استنتاج از نظريه‌ها (1)‏ ‏:
 
پژوهشگران علوم انساني بخصوص علوم تربيتي و رفتاري مي‌توانند از ‏نظريه‌هاي فراواني كه دراين زمينه‌ها وجود دارد، مانند نظريه‌هاي مختلف يادگيري، نظريه‌هاي مختلف شخصيت، ‏نظريه‌هاي مختلف جامعه‌شناسي، نظريه‌هاي روال رشد، نظريه‌هاي مربوط به رشد اجتماعي و امثال آنها، فرض يا ‏فرض‌هايي استنتاج كنند و به تحقيق و مطالعه آنها بپردازند. نظريه‌ها اغلب شامل اصول كلي و عمومي‌اند كه انطباق ‏و كاربرد آن در مسائل ويژه و واقعي مشخص نيست. محققان در اين گونه موارد موظف‌اند كه قابليت انطباق و كاربرد ‏آن را به صورتي قابل آزمون و آزمايش بيان نمايند. پژوهشگر مي‌تواند با توجه به اصول كلي و عمومي نظريه، ‏فرضهايي را كه بيان كننده يافته‌هاي مورد انتظار او از موقعيت علمي به‌خصوصي است عنوان كند و يا از طريق ‏كاوش منظم و علمي به جمع‌آوري اطلاعات بپردازد و تعيين نمايد آيا اطلاعات به دست آمده ‌اين فرض يا فرضها و ‏در نتيجه نظريه را تأييد مي‌كند يا نه. ‏

3-3-2 –استفاده از متون مربوط به موضوع (2)‏ ‏:
 
اگر پژوهشگر نتواند با استفاده از مأخذ ذكر شده ‏در زمينه مورد علاقه‌اش، موضوع تحقيق خود را انتخاب و تعيين كند، مي‌تواند از طريق مطالعه نوشته‌هاي موجود و ‏تحقيقات انجام شده در زمينه مورد علاقه‌اش، موضوع تحقيق خود را برگزيند. اين روش از موضوع‌يابي، نه تنها به ‏محقق اين فرصت را مي‌دهد كه موضوع‌هاي جالبي را براي تحقيق خود انتخاب كند، بلكه او را با تحقيقات و ‏موضوعات مختلف در حوزه مورد علاقه‌اش آشنا مي‌كند و چه بسا كه در اثر مطالعه پژوهشهاي ديگران نياز به كاوش ‏بيشتري را در زمينه‌اي احساس كند، يا علاقه‌مند شود كه تحقيق ويژه‌اي را در موقعيت مشابه يا در شرايط ديگري ‏انجام دهد. همانگونه كه ذكر شد، يكي از ويژگي‌هاي تحقيق علمي « قابليت تكرار» آن است. تكرار پژوهش ديگران ‏براي محقق تازه‌ نه تنها كارگاهي مفيد است، بلكه ضروري می باشد، زيرا محقق را قادر مي‌سازد تا مهارت خود را در ‏امر تحقيق آزمايش كند و روائي كارش را بسنجد. به نظر مي‌رسد كه تكرار مطلق تحقيقات ديگران زياد پسنديده ‏نيست، اما اين نكته مطرح است كه ما، در بررسي‌هاي مسائل آموزشي و پرورشي، اغلب به تكرار پژوهشها براي تأييد ‏و تصديق برنامه‌ها با ايجاد تغييرات احتمالي در آنها ناچار هستيم. بهر حال، محقق با مطالعه و تجزيه و ‏تحليل انتقادي از نوشته‌ها و پژوهش‌هاي ديگران و با كمي آفرينندگي و نوآوري، قادر خواهد بود كه موضوع مناسبي ‏براي پژوهش در زمينه مورد علاقه خويش بيابد. تحقيق چون درباره واقعيت موجود در طبيعت و با توجه به طبيعت ‏بيكران صورت مي‌گيرد منابع آن بسيار متنوع است، لذا علاوه بر منابع ذكر شده منابع ديگري وجود دارد. عموماً ‏براي پاسخ‌گوئي به هر مشكل يا مسئله‌اي، مي‌توان مسأله را عنوان و بر اساس مسأله مطرح شده يك طرح تحقيق ‏تهيه نمود. مسأله تحقيقاتي بطور اصولي مي‌تواند داراي جنبه‌هاي شخصي و يا كلي و عمومي‌باشد. مسائل فردي ‏معمولاً كمتر به صورت يك پروژه يا طرح تحقيق مطرح مي‌گردد و اساساً هدف از يك مسأله تحقيق بررسي مشكلي ‏است كه مربوط به جمعي از افراد يا به عبارت ديگر كلي يا نسبي باشد و جنبه عام بودن آن بيشتر مورد توجه باشد. ‏اين مسائل كلي مي‌توانند واحد‌هاي اجتماعي كوچكتري مثل خانواده، كارخانه، اداره، كلاس درس، مغازه خواروبار ‏فروشي، كارگاه قالي بافي، يك گروهان نظامي، يک تيپ نظامی و ... را شامل گردند و در عين حال مي‌تواند شامل ‏موضوعات وسيع جهاني نيز باشد.‏
 
 
منابع عمده‌اي كه مسائل تحقيقاتي را عنوان، طرح و پيگيري مي‌كنند عبارتند ‏از: ‏
 
 الف- دولت‌ها:
 
با توجه به وسعت كار و فعاليت و نيز مقاصد و هدفها، دولت‌ها اولين و مهمترين منبعي هستند ‏كه به تحقيق نيازمند هستند. اين تحقيقات به صورت‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي مثل گرايش ‏به اعتياد، مسأله ترافيك شهرها، استخراج معادن، مشكلات مدارس، توزيع و توليد كالاها و خدمات، مشكلات ‏كارمندان دولت، راههاي جلوگيري از شيوع امراض، راههاي جلوگيري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي، مشكلات محيط ‏زيست، مسأله پسابهاي كارخانه‌ها، آلودگي صوتي، آلودگي صدا، مهاجرت روستائيان به شهرها، خودسوزي و ‏خودكشي، رواج توزيع مواد مخدر در بين نوجوانان و جوانان، نگرش معلمان در مورد تنبيه دانش‌آموزان، قشربندي ‏اجتماعي، تحرك اجتماعي، قوم مداري يا فرهنگ مداري، مهاجرت و از خود بيگانگي، تأثير تلويزيون بر فرهنگ ‏خانواده، آرزوهاي شغلي در بين دانشجويان، افزايش طلاق، رابطه عوامل اجتماعي و اقتصادي با پيشرفت تحصيلي، ‏تأثير نقش تبليغات بر نحوه مصرف خانواده و خريد، اعتياد و علل آن، توسعه نيافتگي، علت شكست تحصيلي يا افت ‏تحصيلي در ميان فرزندان خانواده‌هاي مهاجر، علت خاموشی مکرربرق، تاثير آب سدها بر توليد برق و ... مي‌باشد. از ‏مشخصات بارز تحقيقات دولتي اهميت و وسعت اين نوع تحقيقات مي‌باشد. عموماً دولت‌ها مقدار قابل توجهي از ‏بودجه مملكت را به امر تحقيق اختصاص مي‌دهند و هر اندازه دولتي پيشرفته‌تر باشد، اين اختصاص بیشتر خواهد ‏بود. به عنوان مثال در سالهاي اخير دولت‌هاي آمريكا، روسيه، چين، ژاپن و اروپا به علت رقابت‌هائي كه با يكديگر ‏دارند، مقدار زيادي از بودجه‌هاي خود را صرف امور تحقيقاتي بخصوص در مورد فضا و ساخت ابزار جنگي پيشرفته ‏نموده‌اند. در ايران در سالهاي اخير با توجه به تحريمهای جهاني و پشت سر نهادن 8 سال دفاع مقدس و تهديدات ‏فعلي، مسائل و مشكلات جديدي را براي كشور به ارمغان آورده، اكثر وزارت‌‌خانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و مؤسسات ‏بزرگ، سازمان‌هائي براي انجام تحقيقات تشكيل داده‌‌اند و بعضاً نيز اقداماتي را شروع نموده‌اند، ولي تحقيق و بررسي ‏در مقايسه با ساير كشورهاي پيشرفته در ايران در مراحل مقدماتي قرار دارد ولي مي‌رود كه جاي خود را پيدا نمايد. ‏
‏ اقدامات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سطح دانشگاه‌ها نیز، پيشرفت قابل قبولي نموده ولي بودجه واگذاري ‏در حد پاسخگويي نيست. در كشور‌هاي ديگر مثل ايالت متحده آمريكا ژاپن، انگليس، فرانسه، سوئد و حتي ‏هندوستان اكثر سازمانها و وزارت‌خانه‌هاي دولتي داراي بخش وسيعي بنام مؤسسه تحقيقات هستند و امور مختلف ‏مربوط به هدف‌هاي سازماني خود را دائماً مطالعه مي‌كنند و مسائل و مشكلات مربوطه را طرح و تحقيق مي‌نمايند و ‏معمولاً از بحرانها و پيش‌آمد‌هاي غيرعادي بدين طريق تا حد امكان جلوگيري مي‌نمايند و يا آنها را پيش‌بيني و در ‏موقع وقوع با آگاهي و تسلط قبلي با آن روبرو مي‌گردند. مثلاً در سالهاي اخير موضوع بزه‌كاري جوانان، اعتياد، ‏موادمخدر، كودك‌آزاري، مسأله مسافرت به فضا، آموزش عالي، آموزش‌هاي تخصصي، بازآموزي كارمندان، سازگاري با ‏محيط، مسأله محيط زيست، تكامل تجهيزات نظامي و ... از مسائلي هستند، كه در سراسر جهان بارها بوسيله ‏دولت‌ها موضوع تحقيق و بررسي قرار گرفته و مي‌گيرد. بدين طريق با انتخاب مسائل واقعي به عنوان موضوع ‏تحقيقات و رساله‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري توسط دانشجويان و محققين موجب كمك به شناخت و حل بعضي ‏از مشكلات مبتلابه امروز جامعه می‌نمايند. ‏

ب –مؤسسات آموزشي و تحقيقاتي:
 
اساساً چون پژوهش و آموزش از كارهاي اساسي دانشگاه‌ها ‏است، لذا تحقيقات در آنها در مقايسه با تحقيقات دولتي سابقه طولاني‌تري دارد. از زمان‌هاي بسيار قديم مثلاً در ‏دانشگاه جندي شاپور حتي قبل از اسلام، در مدارس نظاميه، در سيستم آموزشي حلقه‌اي در مدارس علوم ديني و ... ‏تحقيقات دانشگاهي مورد توجه علماء و استادان فن بوده است. اين تحقيقات در زمانهاي گذشته روي موضوعات ‏علمي محض چون هيأت، فيزيك، شيمي و الهيات انجام مي‌گرفت و چندان توجهي به تحقيقات و امور مربوط به ‏انسان نمي‌شد، از جمله تحقيقات و بررسي‌هاي خيام در امر نجوم و رياضيات، غياث‌الدين جمشيد كاشاني در امر ‏مهندسي و رياضيات، بوعلي سينا در امر پزشكي و رياضيات، زكرياي رازي در شيمي و پزشكي و ... به عمل آمده ‏است. در حال حاضر اساساً فلسفه نوشتن پايان‌نامه‌هاي تحصيلي، كارهاي عملي بمنظور عادت دادن دانشجويان به ‏امور تحقيقي و روشن كردن اين مهم براي آنها است. بدين طريق است كه دانشجو پس از شناخت برخي نظريه‌هاي ‏جديد علمي، روش تحقيق و آگاهي از آمار توصيفي و استنباطي، اقدام به انجام يك كار تحقيقي براي حل مشكل ‏بخصوصی مي‌نمايد و از اين راه مطالب و اصول علمي را در عمل فرا مي‌گيرد و با مشكلات و مسائلي كه براي حل ‏يك مشكل در عمل پيش مي‌آيد، آشنائي پيدا مي‌كند. عموماً در دانشگاه‌هاي امروز جهان نه تنها در موقع ‏فارغ‌التحصيل شدن بلكه در طي دوران تحصيل نيز دانشجو به تحقيق و بررسي مسائل متنوعي مي‌پردازد و تحت ‏نظر استادان بتدريج نحوه اجراي تحقيق را فرا مي‌گيرد تا در آينده، خود را بطور مستقل براي رفع مشكلات آماده و ‏اقدام به انجام تحقيق كند. از اين رو واحد‌هاي دانشگاهي، بزرگترين مراجعي هستند كه مسائل تحقيق را عنوان ‏مي‌كنند و بسته به اهميت موضوع، مبالغ متنابهي از بودجه‌هاي خويش را براي تحقيقات اختصاص مي‌دهند و در ‏اين راه عموماً به كمك دولتها مي‌شتابند و در مؤسسات آموزشي و دانشگاهي مرسوم شده است كه براي تحقيقاتي ‏كه موضوعات آن كاملاً محدود شده است، از يك يا چند نفر دانشجو استفاده شود و البته براي مسائل تحقيقاتي ‏وسيع‌تر، گروه تحقيق، كه شامل متخصصين در زمينه‌هاي مختلف باشند تشكيل و تحت نظر محققين و استادان ‏دانشگاه‌ها روي موضوع مورد بحث تحقيق و بررسي مي‌نمايند. از اين قبيل تحقيقات چه در زمينه‌هاي جنگ، چه در ‏زمينه پيامد‌هاي جنگ تحميلي، بازسازي مناطق جنگ زده و نيز در خصوص مسائل و مشكلات مربوط به توليد و ‏توزيع و ... در دانشگاه‌هاي مختلف كشور مورد بررسي قرار می گيرند. به عنوان مثال: تحقيقات انجام شده بوسيله ‏جهادهاي دانشگاهي در خصوص مساله خودكفائي يا تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده بوسيله مركز تحقيقات ‏ساختمان و مسكن در وزارت مسكن و شهرسازي و يا تحقيقات انجام شده در اداره اقتصادي بانك مركزی، وزارت ‏نیرو برای بررسی امکانات توليد برق و ... از اين قبیل می باشند. ‏

ج –مؤسسات خصوصي غير دولتي مثل بانكها، شركت‌ها و ... :
 
مؤسسات غير دولتي به علت آزادي بيشتري ‏كه در تصميم‌گيري‌هاي خود دارند، براي پيشبرد سريعتر و بهتر هدفهاي خويش و نيز رفع معايب سازماني و ‏همچنين كسب درآمد بيشتر دست به تحقيقات خصوصي مي‌زنند. البته اين قبيل تحقيقات همواره برای نيل به ‏مقاصد خاص مؤسسات نيست و بعضاً هدفهاي عاليتري در آنها مورد بررسي قرار دارد و از دانشگاه‌ها در امر تحقيق ‏كمك مي‌گيرند و كارهاي تحقيقاتي خويش را از اين طريق عملي مي‌كنند. ‏

د –مؤسسات تحقيقاتي و پژوهشی:
 
سازمانها و مؤسساتي كه دستگاه تحقيقاتي مجهزي ندارند، از كارشناسان و ‏امكانات تحقيقاتي موجود در مؤسسات تحقيقاتي و پژوهشی سود مي‌برند. اينگونه مؤسسات كه غالباً مؤسسات ‏غيرانتفاعي هم هستند، مشكلات و مسائلي كه به آنها واگذار مي‌گردد را در قبال دريافت پول، تحقيق و مورد بررسي ‏قرار می دهند. امروزه تعداد و تنوع اين قبيل مؤسسات براي مطالعه و بررسي پروژه‌هاي دولتي و غير دولتي در حال ‏ازدياد مي‌باشد. ت تحصيلي

توصيه‌هايي در ارتباط با انتخاب موضوع (يا مسأله):

‏ (1) مسائل محيط آموزش (كلاس، مدرسه) و يا محيط اجتماعي
‏ (2) تغيير در ابزار و مواد آموزشي، كمك آموزشي (3) تجارب تحصيلي
‏ (4) مشورت با استادان راهنما و مشاور. ‏
چنانچه منابع فوق، منابع ذكر شده قبل آن و منابع ذيل را هم به آنها اضافه كنيم، مي‌توان ليست نسبتاً كاملي از ‏منابع آموزشی يافت: ‏
‏ (1) مراجعه به منابع آموزشي نظير: دانشنامه‌ها، فرهنگنامه‌ها، نشريات ادواري؛
‏ (2) تجارب آموزشي هر يك از اساتید درگير با مشکلات طلاب، وسايل آموزشي، آزمونهاي پيشرفت ‏تحصيلي، كتب درسي، مقررات آموزشي و مديريت آموزش؛ ‏
‏ (3) تماس با محيط‌هاي آموزشي و پژوهشي. ‏
در هنگام نوشتن موضوع تحقيق، بايد خصوصياتي كه براي يك عنوان خوب برشمرده مي‌شود در نظر گرفت. اين ‏موارد بطور خلاصه عبارتند از:‏
الف- از كلماتي كوتاه، رسا و در حد امكان از يك زبان استفاده شود؛
ب- عبارت گويا باشد و گيج كننده نباشد. از اختصاراتي كه ممكن                                  
(استفاده شده از منبع اطلاعاتی سرکار خانم مروت آزادبخت)

    اوقات شرعی

    امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
    ۲۱ جمادى الاول ۱۴۴۶